Het tijdperk waarin zorg vaak betekende dat zoveel mogelijk uit handen van de patiënt of bewoner werd genomen, ligt achter ons. Nu leggen we de regie in handen van de mensen zelf, vertrekkend vanuit hun eigen krachten en wensen. Wie ben ik en wat wil ik?
Wat iemand kan, is niet altijd wat iemand doet. Soms is er sprake van ‘aangeleerde hulpeloosheid’. Zorgverleners willen graag dat zaken snel gaan. Dan maken ze bijvoorbeeld snel zelf het bed op en wachten niet tot de bewoner het zelf doet. Hier zetten we in op zelfstandig leren leven op het eigen tempo.”
“Als de bewoner zelf geen wensen uit, trachten we hierin niet te berusten. We bieden zelfstandigheid en perspectieven. De uitspraak ‘die persoon kan dat niet’, wil ik hier niet horen. Kleine vaardigheden zoals het leren bakken van een ei, de koffiezet of de afstandsbediening van de TV bedienen, kunnen een groot verschil maken in de kwaliteit van leven.”
Vragenlijst als methodiek
Om de kwaliteit van leven op een neutrale manier te meten, gebruiken we in PVT Aanwijs de Mansa-vragenlijst. Aan de hand van 12 gesloten vragen kan worden afgeleid hoe de bewoner zijn eigen levenskwaliteit ervaart en dat op verschillende levensdomeinen. Jaarlijks overlopen en evalueren we samen de vragenlijst.
“De eindscore doet er wat mij betreft niet toe. Levenskwaliteit vat je niet in een cijfer. Dat we samen met de bewoner in gesprek gaan aan de hand van deze vragen is belangrijker. Stel bijvoorbeeld dat een bewoner zegt dat hij heel tevreden is over het contact met zijn familie, maar wij weten dat er nauwelijks contact is. Dan zullen we mogelijks niet investeren in meer netwerkcontact. Merken we dat een bewoner aangeeft ergens minder tevreden over te zijn, dan geeft dit ons de kans om dit verder te exploreren. Komt de ontevredenheid vanuit een probleem dat oplosbaar is, of zit er iets achter waar de bewoner zelf ook actie voor dient te ondernemen? Dit geeft ons handvaten in de begeleiding.”
Bewonersvergaderingen en LAC
“Via de bewonersvergaderingen betrekken we de bewoners ook actief in onze werking. Voor de bewoners is het een forum waar ze verbetervoorstellen kunnen lanceren. We geven er informatie over de komende activiteiten en eventuele veranderingen in onze werking. Driemaandelijks pakken we ook uit met Het Aanwijsje. Dat is een krant voor en door de bewoners. Medebewoners leren elkaar beter kennen via interviews, wie goed kan tekenen levert de illustraties aan, nieuwe medewerkers worden voorgesteld. De sterktes en talenten van elke bewoner worden zo aangewakkerd en ingezet.
Via het Lokaal Adviescomité (LAC) betrekken we een delegatie van de bewoners twee keer per jaar bij het algemeen beleid van ons psychiatrisch centrum. Bewonersvertegenwoordigers
brengen punten over aan de directie (bv. bepaalde wensen rond maaltijden) en de directie informeert de bewoners over het beleid van de organisatie.”
Uit: Amandus-Magazine, editie december 2024, thema Participatie
Lees hier de online-editie van het volledige magazine.
Wat is feedbackgerichte zorg
Bij feedbackgerichte zorg worden systematisch gegevens verzameld over de symptomen, het functioneren en het welbevinden van de zorgvrager. Deze methode ondersteunt de behandeling, biedt transparantie en helpt om doelgerichter te werken. Binnen PC Sint-Amandus registreren we deze metingen met speciaal daartoe ontwikkelde software (QuestManager).

PVT Aanwijs
PVT Aanwijs biedt ondersteuning aan 60 volwassenen met een ernstige, langdurige psychiatrische kwetsbaarheid. Afhankelijk van hun eigen kunnen of voelen, hebben ze hier hun eigen plek aangepast aan hun specifieke noden. Gaande van een groepswoning met 24/7 begeleiding in een leefgroep tot een aparte studio of appartement.